Friday, February 12, 2010

breast cancer awareness

  • apa itu kanser payudara?
  • ia adalah tumbesaran sel payudara yang tak terkawal, senang cerita ia terjadi sebab mutation terhadap sel itu.
  • ia mungkin cuma tumor, tapi ada 2 jenis tumor: benign - tak bahaya, malignant - ada potensi membahayakan kesihatan
  • Usually breast cancer either begins in the cells of the lobules, which are the milk-producing glands, or the ducts, the passages that drain milk from the lobules to the nipple. Less commonly, breast cancer can begin in the stromal tissues, which include the fatty and fibrous connective tissues of the breast.
  • lama kelamaan sel kanser akan merebak ke nodus limfa dan mungkin ada laluan lain ke bahaguan tubuh yang lain
  • tahu tak 1 daripada 8 wanita boleh menghidapi kanser payudara?
  • saya pun baru tahu T__T
  • pada mulanya kanser payudara ni sukar nak cause any symptoms
  • A lump may be too small for you to feel or to cause any unusual changes you can notice on your own. Often, an abnormal area turns up on a screening mammogram (x-ray of the breast), which leads to further testing.
  • dalam sesetengah kes, kanser payudara ni bermula dengan 1 ketulan yang boleh dirasa. ketulan ni bila ditekan macam painless, keras, dan bentuk yang tak sekata.
  • tapi ia juga boleh jadi ketulan lembut, dan bulat bentuknya.
  • oleh itu segeralah berjumpa doktor kalau anda ada rasa ada sesuatu yang tak sepatutnya berada di payudara anda.
  • dan.. selalulah anda buat pemeriksaan sendiri di rumah.
  • kenapa saya buat entry macam ni??
  • sebab saya dah direfer ke pakar bedah..sebab? macam saya cerita di atas, suspek something but saya harap ia bukanlah kanser..
  • ya Allah, jauhkanlah aku daripada penyakit berbahaya itu.. Amin..

No comments:

Post a Comment