Wednesday, December 2, 2009

anorexia

  • act saya tengah busy nak buat report yang perlu submit awal bulan 1 ni,tapi sempat pulak ye nak post kat sini..huhu..
  • tapi tak apa..mahu juga post sebentar..(padahal tadi leka berchatting dengan teman lama)tsk..
  • okey..lately saya gigih berdiet..tak nak makan nasi..kalau takda pilihan terpaksa makan nasi saya akan makan dalam kuantiti yang sangat sedikit..banyakkan sayur dan lauk especially ikan..kalau kat rumah,saya akan masak sup oat..sedap oih sup oat..jap meh saya bagi resepi sup oat:
  • masuk air dalam periuk,tumbuk bawang putih+merah+lada hitam,masuk sekali dalam periuk..buka api,masuk la carrot,celery,chicken ball/meatball,blackpepper sausage,udang,cendawan..tunggu mendidih,masuk oat,tomato,sayur..fuyoh! jap..garam gula pandai2 la ek nak masuk bila da banyak mana kuantiti tu..dan saya tak suka ajinomoto ye..dah elok2 nak makanan sihat,jadi tak sihat sudahnya..
  • okey..itu menu saya pada kebanyakan hari di malam hari..siang selalunya tak makan nasi, makan laksa/sup/mee/ap2 jela..tapi..
  • tapi berat tak turun langsung pun..actually saya ni takde la gemuk pun tapi nak turunkan sikit je lagi..nak kurangkan di peha and perut..tu je..but actually tak perlu smpai tak makan nasi kan..yang penting exercise..right? tapi tula..malas..before this rajin jugak exercise,swimming,naik tangga sampai tingkat 7..tapi kadang2 malas..huhu.. fuh,asalan!
  • tadi ada terbaca kat internet,kalau kita tak makan or makan ubat,pil,teh kurus,etc, tu sebenarnya bukannaya menyingkirkan lemak,tapi air..lemak kita still ada,tapi yang kita buang adalah air..sebab tu la kalau timbang turun berat tu..tapi cuba la at certain situation kalau kita stop makan ubat tu,kita akan gemuk secara mendadak..see..lemak still ada..
  • then ada sesetengah tak makan ubat atau pil, tapi caranya diorang ni tak makan langsung..langsung okey! jadinya? tengok la jadi apa:
  • lagi..
  • ni kes dah sangat kurus tahap tinggal tulang rangka pun rasa diri sendiri masih gemuk..hairan kan..macam mana diorang boleh nampak macam tu..saya pun takut kalau saya akan jadi macam tu sebab memang saya nampak diri saya dalam cermin adalah gemuk,tapi kawan2, family, si dia especially cakap dah ok sangat..jangan diet lagi,sebab nanti jadi sangat kurus..adakah saya semakin ke arah mereka? anorexic? huh..taknak..
  • anorexia, bulimia, and bindge eating adalah penyakit mental..itu yang saya belajar waktu undergrad dulu dalam abnormal psychology..nasib baik ambil abnormal psychology as the subject tambahan..best jugak.. okey,highlight sekali lagi..ABNORMAL PSYCHOLOGY..paham? huhu..so, siapa yang kawan2 atau orang sekeliling cakap anda sudah kurus,tapi anda masih rasa gemuk,anda adalah mangsa anorexic..mungkin..saya tak cakap semestinya anda mangsa,mungkin la..mana la tahu kan,kawan2 tu jahat taknak tengok anda cantik sumpah2 dia kata anda sudah sangat kurus..tapi kalau dah semua SEMUA especially orang tersayang seperti parents, dll dah kata anda kurus, tolonglah percaya.. peliss..
  • kalau anda rasa anda nak kuruskan badan,fikir balik..bukan kita perlu kurus,tapi perlu sihatkan badan..buang lemak..LEMAK.. bukan kurus..caranya? bersenam.. kalau rasa perut buncit, wat la senaman yang lebihkan di perut..kalau nak peha kecil sikit, buat la senaman yang fokus di peha..tapi saya rasa swimming is very interesting.. berfaedah ke seluruh badan.. from head to toe..
  • buat apa nak hilangkan salah satu nikmat dunia ni..Tuhan kurniakan kita macam makanan sedap..tak kan la kita nak abaikan..ya..perlu makan,tapi moderate..memang la apa2 pun yang kita buat mesti berpada2..kalau exercise lebih2 pun tak baik..so everything kena moderate.. okey?

                          • and...last but not least............

                          haaa...takot tak? takot tak? saya nak makan secara sihat la lepas ni..wuwuwuuu...

                          No comments:

                          Post a Comment